Mijn avonturen in Zuid Afrika !

Aangekomen in St Francis Bay

Hallo lieve mensen !

Vrijdag 13 februari vertrokken we weer door naar St Francis Bay, ons ‘thuis’. De bus zou om 10 uur vertrekken vanuit Swellendam. Om even kennis te maken met het openbaar vervoer hier in Zuid Afrika kwam de bus 2 uur later nog eens opdagen. Dat begon lekker. De bus zou airco hebben maar daar hebben wij vaak weinig van gemerkt. Het was slecht weer vandaag en we hebben veel regen gehad onderweg. Tijdens deze 6,5 uur durende rit hebben we dus niet veel gezien van de omgeving. De busrit was hobbelig. Ik kan me geen moment bedenken dat we op een ‘recht’ stukje weg zaten. Na een aantal uur werd ik dus ook behoorlijk misselijk, maar dat ging gelukkig snel weer voorbij

Om half 7 kwamen we aan in Humansdorp. Dit is ook meteen het dorp waar de school staat en waar we gaan lesgeven. We werden opgehaald door Marian. Fried en Marian zijn een Nederlands stel die hier in de winter wonen. Via hen zijn we ook in contact geraakt met de school. Marian haalde ons dus op en heeft ons naar ons huisje gebracht in St Francis Bay. Het huisje is prachtig! Dit hadden we niet kunnen denken. We hebben allebei een eigen slaapkamer en er zijn 2 badkamers met bad & douche. We hebben een keuken met alles erop en eraan. ze hebben zelfs een nieuwe vaatwasser en wasmachine gekocht voor ons. Het hele huis is van onder tot boven schoon gemaakt en gewassen. Het huis is dus een heerlijk ‘thuis’ voor ons. Ohja, we hebben uitzicht over de zee. De zee is op kruipafstand van ons huisje en onderweg is er nog een zwembad voor ons;) helemaal prima dus. Die avond zijn we uiteten geweest in een restaurant vlakblij. Want ohja, we zitten ook midden in het centrum en dus ook op kruipafstand van de restaurantjes, barretjes en supermarkt. Het restaurant was een visrestaurant. Gelukkig voor mij hadden ze ook een heerlijke steak. Maar ik denk dat het er wel aan zit te komen dat ik deze maanden toch maar eens vis ga leren eten. De gefrituurde Calamari, die Froucke had (achteraf: pijlinktvis), was namelijk niet vies;). Uiteten gaan is hier goedkoop, we zijn die avond voor nog geen 20 euro uiteten geweest. We zouden hier bijna niet voor kunnen koken zou je denken;). Heerlijk vielen we die avond in slaap in onze eigen bedje.

zaterdag 14 februari

Vanochtend hebben we lekker rustig aan gedaan. We hebben boodschappen gehaald bij de spar. De winkel heeft van alles dus we kunnen hier prima eten klaar maken. Omdat we zelf nog geen internet hadden in het huisje zijn we naar Fried en Marian geweest. Zij wonen een paar straten van ons vandaag. We hebben deze middag aan school gewerkt want morgen is de deadline voor ons afstudeerplan. Zoals sommige van jullie weten loopt het ‘heerlijk’ op school. Dit afstudeerplan moet dam ook echt goed gekeurd worden.

Hier in Zuid Afrika gaat elke dag de stroom er 2 uur af. Puur omdat er gewoon weg niet genoeg stroom is om iedereen te voorzien. We hadden ‘s middags bij de winkel gevraagd hoe laat dat zou zijn en deze mensen gaven aan dat de stroom er van 16 tot 18.15 af zou gaan. Echter gebeurde er niets om 16 uur en konden we ‘gelukkig’ nog even doorwerken aan school. Rond 18 uur hebben we eindelijk allebei ons plan in kunnen leveren, nu dus hopen op een goedkeuring:). Hier in Zuid Afrika is totaal geen haast, heerlijk, we hebben alle tijd. Rond 21 uur viel dan de stroom uit en zaten we in het donker. Snel kaarsjes aan doen, het heeft ook wel wat zo. Fried en Marian hebben ons uitgenodigd om te blijven eten, wij koken elektrisch dus zonder stroom kunnen we niets. We hebben een heerlijke vleesfondue in olie gehad met kip, ossenhaas, stokbrood, rijst en sla. Na 1,5 uur ging de stroom er weer op maar met kaarslicht vonden wij het gezelliger. Na heel wat uurtjes, wijntjes en Amarulo (een heerlijke likeur) zijn we weer thuis gebracht naar ons huisje, daar zijn we heerlijk op bed gegaan.

Zondag 15 februari

Vanochtend werd ik wakker van de regen en het onweer, wauw mijn favoriet… Ik dacht dat het een dag binnen blijven zou worden maar na een aantal uur klaarde het helemaal op. We hebben trouwens ook huisspinnen hier in Zuid Afrika en dan spreek ik niet over kleine spinnetjes, nee, echt grote enge spinnen die snel kunnen lopen. Na een mislukte moordpogingen heb ik me erbij neergelegd en ben ik gaan wachten tot Froucke ook wakker zou zijn. Met z’n 2en hebben we de spin verlamd met een mega dik boek en daarna opgezogen met de stofzuiger. Na ons spinnenavontuur hebben we een kijkje genomen aan het strand. Er was redelijk druk met mensen van de lifeguard en surfers. Het was prachtig weer! Na de lunch werden we gebeld door Marian met de vraag of we het ook leuk vonden om even met de boot weg te gaan. We hebben vanmiddag dus een heerlijk tochtje over het water gemaakt met een lekker koud biertje. Wat is de omgeving hier prachtig! We hebben gevaren door de Kromme rivier. Je komt door een prachtig natuur landschap waar we ook hertjes hebben kunnen spotten. Vanavond gaan we denk ik lekker filmpje kijken en rustig aan doen. We hebben toch al aardig wat drukke dagen achter de rug.

Zo, de eerste dagen zijn weer voorbij, de omgeving wordt steeds meer bekend en de eerste was is alweer gedraaid. We zijn dus al een beetje aan het leven hier.

Morgen worden we geïntroduceerd bij de school. Aankomende week zal in het teken staan van voorbereidingen en dan kunnen we volgende maandag beginnen met lesgeven!

Uiteraard laat ik snel weten hoe de ervaring op de school was !

P.s We hebben een dongel gekocht met 1000 mb internet. Omdat foto’s laden veel mb kost zullen de foto’s helaas later op mijn blog en faceboo verschijnen als we een keer goed en gratis Wi-Fi hebben.

P.p.s Een adres hebben we nog niet. Alles wordt hier geregeld via Harcourts en mensen hier doen blijkbaar niet aan brievenbussen. We zorgen dat onze post naar Harcourts gestuurd kan worden zodat we het daar op kunnen halen.

Liefs,
Marianne

Tante franzi

Dag Marianne , dat was een spannende reis met die hobbelige bus, maar op het einde staan daar weer 2 lieve aardige mensen die jullie liefdevol opvangen en in de watten leggen. Fried en marian......twee engelen die jullie"bewaren". Bewaarengelen dus!!!!
Liefs tante franzi.

Petra van Dijk

Hoi Marianne en Froucke, fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Een paar dagen daar en al heel veel mooie indrukken. Het appartement is prachtig. Geniet ervan en veel succes morgen.

Groetjes Petra

sietske

Mooi verhaal. Leuk en gezellig
alleen het weer en de spinnen! Wat ben je een topper.
Wat zou het een stunt zijn als jij thuiskomt en vis zou eten! Haha dat zou super zijn. Jij bent een topper! Veel plezier leave

Emma

Lieve marianne,
Leuke verhalen schrijf je, veel plezier morgen bij de school, wij volgen blog ook van Froucke.
Veel plezier daar groeten aan Froucke.

margriet ypma

Hoi marianne. Wat een belevenissen in een paar dagen. Ik kijk uit naar je volgende blok. Geniet van je tijd daar. Groetjes margriet.

Lieeve Marianne

Wat weer een prachtig verslag leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken ik geniet er van jullie hebben al heel wat mee gemaakt lieifs en de groeten

Anne-Karien

wat een bofkonten zijn jullie met zo'n ontvangst, een luxe huisje, strand, zwembad, goedkope restaurantjes. Ben benieuwd naar de verhalen van school!

Arjen en MIeneke

Een prachtig verslag,al veel belevenissen in een paar dagen
geniet daar in zuid afrika

Opa en Oma Osinga

Wat een mooi verhaal heb je weergegeven.
Je moet die verhalen maar inbinden en later aan liefhebbers geven of voor jezelf bewaren.
Wij zouden wat graag nu naar Z-Afrika gaan.
Het weer is daar veel beter dan hier.
groetjes ook aan Froucke en veel liefs van os
Oma en Opa

Jacqueline Osinga

Super leuk om je verhalen te lezen!
Kan ik toch nog met je mee leven met je verhalen.
Maak maar veel verslagen, zo uitgebreid mogelijk, vind het mooi om te lezen.
Ik ben trots op je, en geniet van je tijd daar!
Dikke kus je zusje

We spreken elkaar snel weer, voor je het weet zijn we samen weer thuis!

gerda

Wat een geweldige ontvangst en eerste week hebben jullie gehad. Nu gaat het echte werk beginnen maak de kindjes blij, we blijven jullie volgen, dikke tut van ons

Marrit

Leuk om je blog weer even te lezen Marianne, zet 'm daar zo!! Veel plezier

Tante franzi

Dag Marianne , wat fijn dat jullie zelf materiaal kunnen aanschaffen voor de gymlessen dat lijkt me nou hartstikke leuk om te doen. Heerlijk op maandag ermee aan de slag. Heel veel succes. In gedachte zie ik jullie al met al die glunderende gezichtjes. Mooi!!!
Liefs tante franzi. En dat visum? Dat komt er zeker......