Mijn avonturen in Zuid Afrika !

De eerste week vol voorbereidingen!

Hallo, ben ik weer ! :)

Ik dacht ik laat maar weer eens even van mij horen. De afgelopen dagen stonden vooral in het teken van voorbereiden op de gymlessen!

Maandag 16

Vanochtend zijn we vroeg vertrokken naar de Mzingisi school in Humansdorp. We hebben nog steeds geen auto maar Marian wilde ons gelukkig wel even brengen. Op maandagochtend 8 uur begint hier de weekopening van de school. Alle kinderen staan dan per groep in een rijen opgesteld op het plein. Ze zingen wat liedjes, en de principal doet nog een verhaaltje. Wij werden meteen deze ochtend voorgesteld aan de hele school. De naam ‘’Marianne’’ kende ze wel. ’’Froucke’’ was toch wel een gekke naam vonden ze, het lijkt wat op frog (kikker). Na de opening zijn we even naar het materialen hok gegaan om te kijken wat er nog is overgebleven van de afgelopen jaren dat hier studenten stage liepen. Veel materiaal wordt hier veel gebruikt en er is veel versleten of stuk. Gelukkig hebben wij mega veel geld ingezameld om nieuw materiaal aan te schaffen en te gebruiken voor onze lessen. We hebben een inventarisatie gemaakt van wat er is. Op de terugweg naar de auto kwamen we langs een lokaaltje. We zijn hier even naar binnen gelopen en deze 5 kinderen van een jaar of 6 kregen hier bijles in lezen. We hebben er even bij gezeten en hebben een paar woorden geleerd in het Xhosa. Xhosa is de taal die hier gesproken wordt. Het is een verschrikkelijk moeilijk taal dus we beginnen er ook maar niet aan, Engels verstaan ze gelukkig ook prima.

Om 11 uur zijn we weer richting St Francis Bay gereden. Thuis aangekomen zijn we door gelopen naar Harcourts. Harcourts is een bedrijf dat hier vrijwel alle huizen regelt. Omdat wij hier geen brievenbus hebben (zoals de meesten hier), hebben we gevraagd of we onze post bij hen kunnen laten bezorgen. We hebben een adres gekregen en ze houden de post daar voor ons achter. (mocht je het adres willen weten, neem dan even contact op met mijn ouders of met Dirk, die weten het wel)

Omdat we nog niet de zee in waren geweest besloten we om dat vanmiddag te doen. Het water van de zee is heerlijk met dit warme weer. De golven zijn hier mega groot en de zee kan dus soms wat gevaarlijk zijn.

‘S avonds zijn we na een filmpje heerlijk in slaap gevallen in ons paleisje.

Dinsdag 17 februari

Vandaag zijn we opgehaald door Marian. Met z’n 3en gaan we vandaag naar Port Elizabeth (1 uur rijden) voor materiaal en informatie over visumverlening. We kiezen er voor om eerst naar Home affairs te rijden. Home affairs regelt hier de burgerzaken en we willen graag een visum verlenging. Je mag in Zuid Afrika maar maximaal 3 maanden verblijven, daarna moet je het land uit of een visum aanvragen. Een dag langer is al een boete van 15.000 Rand + een landverbod van een aantal jaar. Na een tijdje zoeken vinden we het gebouw. Hier zijn wel gelukkig snel aan de beurt. Helaas verteld de mevrouw achter de balie dat dit veranderd is. We moeten via internet een aanvraag doen en dan terug komen voor akkoord. We kunnen nu dus helaas niets doen en zullen dit thuis moeten doen. Mochten we geen akkoord krijgen moeten we een paar dagen het land uit, naar bijvoorbeeld Botswana maar we hebben er wel vertrouwen in.

Na Home affairs zijn we door gereden naar een groot winkelcentrum. In de sportwinkel was het raak. We vonden hier al veel materiaal. We hebben hier voetballen, basketballen, rugbyballen en nog wat los materiaal in kunnen slaan. De vrouw achter de kassa keek iets minder blij toen wij met al het materiaal kwamen betalen.
Na de lunch zijn we doorgegaan naar een nieuwe sportwinkel. Hier hebben we nog meer ballen, badmintonrackets en vele andere spullen kunnen halen. Het is super leuk om al dat materiaal te halen en te weten hoe blij de kinderen ermee zullen zijn. We wilden nog heel graag ballen zakken en vooral hoepels kopen en dus zijn we door gereden naar de laatste sportwinkel. Deze winkel had bijna alles wel aan sportmateriaal alleen was deze winkel een stuk duurder. We hebben onze spullen kunnen vinden en in de speelgoed winkel ernaast hebben we nog 20 hoepels kunnen kopen. De hele auto ligt nu dus vol met materiaal en we zijn heel blij dat Marian met ons mee wilt.

Bij terugkomst is het al bijna 18.30. Omdat we een telefoontje hadden gekregen van Fried over een mogelijke auto zijn we nog even mee gereden naar hun huis. De auto is nog niet rond maar mocht het door gaan hebben we een super vette gele kleine jeep. Er zijn wat problemen maar over 2 weken is er meer duidelijkheid, we wachten af. Fried en Marian hadden visite, 2 stellen die hier ook wonen. Eén van de mensen komt uit Nederland en is getrouwd met een Zuid Afrikaanse. Na gezellig zitten, drinken en praten is het al snel 20 uur. We werden uitgenodigd om mee uit eten te gaan en dit aanbod hebben we aangenomen. We zijn naar een heerlijk Italiaans restaurant geweest hier in het dorp. Het was hartstikke gezellig met z’n allen. In het restaurant kwamen we nog mensen tegen waar we vanochtend even langs waren geweest, ze vroegen hoe het met het visum was gegaan en na een tijdje kletsen bleek dat een zus van de mensen een hele tijd in Hurdegaryp hadden gewoond. Jeetje, wat is de wereld soms klein.

Woensdag 18 februari

Vandaag was het moment daar om alle spullen naar de school te brengen. Het materialen hok is één grote vieze puinhoop. We besloten op deze eerst maar wat schoon te maken en te reorganiseren. Het is vandaag ongeveer 34 graden. Normaliter vind ik dit prima, maar wanneer je de hele dag in de felle zon staat is dit toch wel erg warm. Nadat het hok enigszins schoon was kon ons nieuwe materiaal erin. Na bijna 2,5 uur werken was het hele hok schoon en opnieuw ingericht met ons materiaal erbij. Wij waren in ieder geval dik tevreden. Omdat Fried weer verder moest, moesten we zelf weer terug met de bus. De bus is hier niet zomaar de bus. Het is een klein busje waar eigenlijk alleen zwarte en donkere mensen mee reizen. Ondanks dit alles, is het busje een prima veilige manier van reizen, je wordt hooguit wat aangekeken omdat je blank bent werd ons verteld. Na even wachten kwam er iemand naar ons toe om te vertellen dat we beter naar het begin konden lopen omdat de bussen hier pas vertrekken als deze vol is. We besloten om mee te lopen naar de hoofdstraat. Daar aangekomen stonden inderdaad de bussen al te wachten. We zijn ingestapt en na een tijdje wachten vertrok deze richting ons huis. Je kan hier overal uitstappen waar je wilt, je moet gewoon even zeggen waar je heen moet, geen bushaltes.

‘s Middags wilden we weer even naar het strand gaan. De zee was ruig, met hoge golven. We besloten om dan maar even in het zwembad te zwemmen. ‘s avonds hebben we aardappeltjes met kip en sla gegeten. De kip hier is heerlijk en we hebben genoten van ons avondeten.

Donderdag 19 februari.

En daar zit ik dan nu, in ons huisje mijn blog te schrijven. We zijn hier nu 10 dagen en we vermaken ons nog steeds prima. We hebben helaas nog steeds geen internet. We gaan straks naar Fried en Marian waar we weer even alles kunnen uploaden. Vanochtend hebben we wat regen gehad, maar het is nu (12.14) heerlijk weer.

Vanochtend zijn we met de bus naar school geweest. Hier hebben we ons voorstel rooster gegeven en ze zijn hiermee akkoord gegaan. Vanaf maandag starten we dan ook met de gymlessen. Na de school wilden we even door de winkelstraat van Humansdorp lopen. Jake (de sport coördinator) vond dat wij vrouwen niet zomaar alleen naar het dorp konden lopen en bood ons een taxi aan. Het was rustig in de winkelstraat. We zijn wat winkels in geweest en besloten toen rond 9.45 weer naar huis te gaan met de bus. Dit keer duurde het allemaal even wat langer. Aangekomen bij het busje zaten er nog niet zoveel mensen. We zijn gaan zitten met de gedachten dat het niet al te lang ging duren. Toen we om 10.40 nog niet weg waren ben ik even gaan vragen hoe lang het nog zou duren. We moesten nog op 2 mensen wachten, ze rijden hier alleen met volle busjes, wat ook wel wat begrijpelijk is. Met halve busjes kun je rondkomen qua geld. Om 11 uur was het dan eindelijk zo ver, we gingen richting huis. Ergens is het ook wel fijn die Afrikaanse cultuur, ‘’GEEN HAAST’’. Alles gaat hier zo gewoon zijn gangetje, wat vandaag niet kan, komt morgen wel.

Voor ons begint nu het weekend. Wat we gaan doen? Nog geen idee. We doen hier in ieder geval rustig aan. Vanaf maandag gaan we lessen geven, ik kijk er naar uit om lekker bezig te zijn met die kinderen.

Tot snel!
Liieeefs,

P.s Ik vind het super leuk om alle reacties te lezen, bedankt! :)

p.p.s Er staan ook weer nieuwe foto's op mijn blog

Marijke Poelstra

He Topper! Ik ben blij dat de eerste 10 dagen tot nu toe erg goed bevallen, en vind het super dat we via je blog beetje kunnen bijhouden wat je daar allemaal beleefd! heel veel succes maandag met je eerste dag lesgeven en geniet ervan!

xxxx

Anne-Karien

Hai Marianne,
dat klinkt allemaal super! Wat leuk om al die materialen te kunnen kopen. Ik snap alleen niet waarom die mevrouw bij de balie daar niet blij mee zou zijn. Of houden ze daar niet van verkopen???
Succes met de gymles maandag.

Jolette Wils

Hoi Marianne,
er leuk allemaal en wat leuk om dit allemaal zo te lezen. Wat zullen ze blij zijn met al die sportmaterialen die jullie hebben gekocht !
Fijn weekend; die van mij begint nu ook (donderdag om ongeveer 18.00 uur). Geniet ervan en veel succes komende maandag op jullie eerste stagedag!
Groetjes Jolette

Petra van Dijk

Super al die materialen. Wat zal dat voor de kinderen een verrassing zijn. Heel veel succes maandag en een fijn weekend. Geniet ervan.

Anke Retera

Hoihoi,

Super leuk om dit zo allemaal te lezen en wat gaat het toch snel je bent al 10 dagen weg. Heb het idee dat ik vorige week nog met je aan de cocktail zat;)
Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben!

Veel succes maandag maar dat zal helemaal goed komen!
xx

Rianne Lei

Hoooi Marianne!
Leuk om je verhalen te lezen wat je de eerste dagen allemaal al hebt meegemaakt. Net de foto's even bekeken op facebook. Gaaf om te zien allemaal. Heel veel succes en plezier maandag bij je eerste stagedag! En genietze van je weekend.
Lieefs Rianne

sietske

Super al die materialen en fijn dat je het zo naar je zin hebt.
jammer van het internet. Maar zodra dat in orde is kunnen we wel eens skypen. ik ga er een weekje tussenuit :). Heel veel succes maandag. Dikke tut

Gerda baarsma

Hallo Marianne, heel leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Ik begrijp dat je niet alleen een stage loopt, maar ook nog een gratis training in "onthaasten" erbij krijgt. Mooi materiaal hebben jullie gekocht hoor. dat valt straks vast in de smaak bij de kids. Heb vanochtend lekker geschaatst met je moeder en ze heeft even het filmpje van jullie huis laten zien. Ziet er geweldig uit! veel succes met je eerste stagedag volgende week. Groetjes, Gerda

Oma Femmie

Lieve Marianne ik was blij dat er weer een verslag van jou binnen kwam elke dag kijk ik even of er een verslag van jou is het is heel leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken ik geniet daarvn ook fijn dat jullie zoveel materialen konden kopen een gezellig weekend en voor mandag veel stekte met het ls geven liefs van mij en de groeten