Mijn avonturen in Zuid Afrika !

Vrij weekend en lesgeven

Hoooi!

Toen ik donderdag de blog aan het posten was, kwam Pierre (de vriend van Fried en Marian) eraan. Het Greenpeace schip ligt in de haven van Cape St Francis! Daar moesten we natuurlijk even bij kijken. We zijn samen met Marian erheen gereden. Aangekomen was het mega druk daar. In Zuid Afrika willen de russen 3 kerncentrales bouwen. Met deze 3 kerncentrales kunnen ze dan heel Afrika voorzien van power. Ondanks dat de Russen gaan bouwen, zijn de Zuid-Afrikanen verantwoordelijk mocht er iets verkeerd gaan. Zuid Afrika is een prachtig mooie omgeving. Daar zouden geen kerncentrales gebouwd moeten worden. We hebben er even gekeken, foto’s gemaakt en zijn toen terug gegaan voor het eten. We waren uitgenodigd door Fried en Marian en hebben met z’n vieren weer een heerlijke vleesfondue gegeten.

Vrijdag 20 februari

Vandaag hebben we eens een dag helemaal niets gedaan. ’s Ochtends hebben we heerlijk uitgeslapen en zijn we maar eens begonnen aan school. Helaas moeten die dingen ook gebeuren. We kregen bericht van school dat ze hopelijk 10 maart alles hebben nagekeken. Ondanks dat dat nog even duurt, beginnen we al wel aan onze verslagen.

We hebben de hele middag aan ons schoolwerk bezig geweest en zijn daarna nog even uit huis geweest. Froucke is lekker wezen hardlopen, ik ben een rondje gaan lopen over het strand.

Een rustdag voor ons dus even, ook wel eens lekker.

Zaterdag 21 februari

Vandaag hebben we bijna de hele dag regen gehad. We zijn dan ook weer de hele dag binnen geweest en konden nog even wat extra aan ons school doen.

Toen het eindelijk even droog was zijn we naar de supermarkt geweest. Het is heerlijk dat de winkels op loopafstand liggen. We hebben stokbrood gehaald en ik heb mijn favoriete tomaatjes gerecht klaargemaakt.

’s Avonds vonden we het tijd om eens uit te gaan. We hadden gehoord van de bar Legends. Ook de barretjes zitten op loopafstand, heerlijk. Het was er nog niet zo druk maar we besloten toch om een biertje te gaan drinken. Al snel raakte we in de praat met ‘de locals’. De meneer in kwestie was slechthorend waardoor het communiceren even iets moeilijker werd gemaakt. Met ‘ja’ en ‘hmmhmm’ kwamen we in ieder geval een heel eind. Na een tijdje kwam er een nieuwe ‘surfgast’ binnen. Alliston. Alliston had al de hele wereld gezien maar vond St Francis toch echt de mooiste plek op aarde en daar woonde hij dus nu ook. Alliston gebruikt erg vaak het woord ‘’fucking’’, praktisch in elke zin, het was leuk om naar te luisteren. Hij raakte niet uitgepraat over mijn bovenarmen, verliefd was hij. Juist. Ondanks dat Froucke jonger is vond hij haar dominanter in haar doen en praten. Hij had wat vreemde opvattingen maar zei gewoon wat hij dacht, heerlijk.

Rond 1 uur zijn we weer terug gelopen naar ons huisje waar weer heerlijk in bed zijn gegaan.

Zondag 22 februari

Vandaag stond uitslapen op een programma met als 1ste activiteit: Zwemmen. De zee lag er heerlijk bij en we hebben ons bodyboard maar even uitgeprobeerd.
Na gisteren was het vandaag prachtig mooi strak blauwe lucht. Na de zee zijn we nog snel even in het zwembad gesprongen waarnaar we weer terug gingen naar ons huisje.
Fried en Marian zijn een weekje in Kaapstad maar wij mochten wel gebruik maken van hun Wi-Fi (kijk, dat scheelt ons een hoop mb verbruik). Omdat zij het huis altijd volspuiten met een gas voor de beestjes konden we het huis nog niet in. We besloten om voor de voordeur met ons laptopje te gaan zitten. We hadden een aantal dingen die we moesten downloaden en we konden weer even wat foto’s sturen. En toen was de Wi-Fi weg… We bedachten als snel dat de stroom er uit lag en de internetverbinding stroom nodig heeft. Daar zaten we dan, op de grond met onze laptop. Tja, er zat niet veel anders op dan onze spullen pakken en weer naar huis lopen. De stroom heeft er 2 uur afgelegen, geen probleem in principe maar al mijn apparatuur was leeg. Eerst viel de laptop uit, daarna mijn telefoon en als laatste ook nog de iPad. Gelukkig heeft Froucke de e-reader mee en kon ik een boek lezen.

‘s Avonds zijn we lekker op tijd gaan slapen, morgen de Big Day, onze eerste stagedag!!

Maandag 23 februari

Wauw, vandaag was het dan zover, onze eerste stagedag!

We vertrekken vroeg van huis om met de bus te gaan. Aangezien je niet weet hoelaat er een bus komt neem je maar wat extra tijd.

We moesten nog even ons rooster kopiëren voor de school, en dus zouden we nog even naar ‘de village’. Wanneer wij zeggen: ‘’We’re going to Humansdorp’’ krijgen we als antwoord: ‘’You are already in Humansdorp’’. Omdat we niet mogen lopen van de Jake (docent) krijgen we zijn auto te leen. Froucke rijdt ons ‘veilig’ naar de winkelstraat om daar wat kopieën te maken.

We hebben vandaag Grade 4, Grade 5, Grade 6 en Grade 7 De groepen zijn ingedeeld op leeftijd maar ook op niveau. Om een beeld te krijgen: Tel er 1 groep bij op voor Nederlandse begrippen. Grade 4 is dus groep 5.

Het was in het begin we leven spannend maar alles gaat hier heel relaxed qua tijd. Dit geeft voor ons in ieder geval al wat rust.

We zetten onze spullen klaar en moeten dan de groep uit de klas halen. Er zijn lang niet genoeg leraren waardoor klassen ook gewoon vaak zonder leraar zitten. Maar de kinderen blijven gewoon in hun lokaal.

Wanneer ze horen dat ze naar gym mogen barsten ze in juichen uit. Mooi om te zien, dat begint al goed.

Vandaag staat estafette en tikkertje op het programma. Rustig even iets makkelijks neerzetten zodat wij ook een beetje overzicht kunnen krijgen van de groepen. Deze verschillen ook van 38 tot 63 kinderen per klas, dat is wel even wat anders dan mijn 25 kinderen die ik vorig half jaar had.

De kinderen zijn super enthousiast en zodra wij in de buurt zijn pakken ze ons vast, en laten ze ons ook niet meer los.

Het communiceren gaat prima tot nu toe. De oudere kinderen spreken prima Engels en kunnen ons goed begrijpen. Luisteren is soms wat lastig en we moeten wel routine en discipline toevoegen aan de lessen maar de samenwerking met Froucke gaat heel goed, we zijn goed op elkaar ingespeeld!

Kinderen hier willen eigenlijk alles wel voor je doen. Wanneer we overgaan naar een ander spel is het veld binnen no time opgeruimd. Hartstikke lief natuurlijk, maar al die dopjes en pionnen hebben we ook nodig voor de volgende les. Duidelijk maken dat wij alles wel opruimen zal gaan helpen.

Bij thuiskomst zijn we nog even lekker de zee ingedoken waarnaar we na het eten lekker optijd zijn gaan slapen.

Voor ons dus een prima eerste indruk van de groepen!

Morgen weer een nieuwe dag van lesgeven.

Dinsdag 24 februari

Vandaag een kort dagje lesgeven op het programma. We geven vandaag van 11.30 tot 12.50 Grade 3A & 3C gymles.

Omdat we later op de ochtend vertrekken is de kans op een busje aanzienlijk kleiner geworden. De busjes rijden hier ’s ochtends op iedereen naar het werk te brengen.

Toen we na drie kwartier nog geen bus zagen besloten we maar te gaan liften. Liften gebeurd hier heel veel. We vonden het allebei tof om te gaan doen maar ook wel spannend. We wilden in ieder geval met blanke mensen meerijden (die zijn hier genoeg in St Francis, veel oude mensen) en het liefst ook een vrouw. Je moet wel opletten, wanneer je laat merken dat je gaat liften wordt je snel meegenomen door de zwarte bevolking hier die je wel wil brengen.
Het lukte tot eerst niet heel erg goed. Tot er een auto tutterde en stopte, vol donkere mensen. We hebben nee gezegd, maar begonnen ons toch wel wat schuldig te voelen, het voelt soms allemaal zo oneerlijk hier. Maarja, je weet maar nooit. Even later stopte er een oude man die ons wel wilde meenemen. Het was een hele aardig man uit Engeland die een hele tijd in Amerika had gewoond. Hij kende ook wel mensen uit Nederland en woonde al weer een tijdje in St Francis.

We zijn afgezet bij de school en ons eerste liftavontuur is goed bevallen

Het is vandaag wat slecht weer. Grijze lucht en erg benauwd.

We doen vandaag weer renspelletjes met Grade 3. Ze vinden het super leuk, dat kunnen we zien aan alle lachende gezichtjes. Wanneer wij ‘good morning’ zeggen krijgen we ‘good morning teacher’ terug.

Hoelahoepen vinden ze hier fantastisch. We besloten dat ze de laatste 10 minuten wel even vrij mochten spelen. Wat een feest, en wat mooi om al die kindjes zo gelukkig te zien.

Tweede grade 3 ging wat lastiger. De kinderen spraken lang niet allemaal engels, en we hadden het idee dat ze niet alles goed begrepen. Gelukkig was de leraar erbij en kon zij af en toe wat voor ons vertalen. Dat gaat morgen nog wat worden met Grade 1 en 2.

We zitten nu in het huis van Fried en Marian. Even weer alle foto’s uploaden en berichten plaatsen!

Liieefs,

Laughing

Anne-Karien

wat spannend allemaal. Het is wat zonder IPad, telefoon en laptop????
Leuk de gymlessen. Succes verder met alles!

Durk Hoekstra

Leuke vehalen, Marianne.
Samen met Froucke haar verhalen krijgen we een compleet beeld van jullie bijzondere activiteiten, super!

Tante franzi

Dag Marianne , zo te lezen zijn jullie tweetjes een goed team en dat is belangrijk als je zo op elkaar bent aangewezen. Fijn dat de gymlessen super verlopen. Heb weer met plezier jullie "avontuur" gelezen.......
Liefs tante franzi.

Yolanda Ulfman

Hoi Marianne
Wat kan jij mooi vertellen. Ik geniet van je verhalen maar ook hoe gemakkelijk jullie met de dingen omgaan. Zo blijven doorgaan hoor.groetjes voor jullie. Diep in mijn hart zou ik stiekem even daarbij jullie willen kijken .

Arjen en Mieneke

Hoi Marianne wat een mooi verhaal. We genieten van je verhalen. Gr. Arjen en Mieneke