Mijn avonturen in Zuid Afrika !

Week 4

Week 4

2 maart t/m 8 maart 2015

Maandag. De tweede lesweek hier in Humansdorp. Deze week besloten we om de groep weer op te splitsen in twee groepen. Aan de andere kant van het schoolgebouw en het veldje staat nog een stenen kooi. Hierin kunnen ze voetballen of netballen.

Froucke stond deze keer in de kooi met trefbal. Trefbal kennen ze nog niet, en het blijkt toch wel moeilijk te zijn om de regels duidelijk te maken. Want ja, wanneer ben je af en wanneer niet? Gelukkig was jagerbal een goede twee optie.

Ik stond op het veld met hooghouden. Hooghouden met een racket en een balletje. Met zulke onderwerpen en dit aantal kinderen besef ik altijd weer dat ik toch zeker wel wat organisatorische dingentjes heb geleerd daar op de ALO in Groningen. Het is algemeen bekend dat kinderen geen balletje kunnen ‘vasthouden’. Dit kunnen ze gewoon niet en volwassen mensen (waaronder ook zeker ik) kunnen dit ook niet. Er is altijd wel iemand aan het stuiteren, of gooien. In ieder geval. Ik had de kinderen eerst in een kring gezet, toen een racket gegeven en toen het balletje. Het balletje in de lucht houden als je iets verteld is nog steeds de beste methode.
De kinderen doen hier alles ‘’précies’’ wat jij ook doet. Vorige week moest ik even mijn veter strikken. Ik buk naar mijn schoen en zie dat iedereen, maar dan ook iedereen naar de grond gaat en zijn schoenen uit doet. Oke dit was niet de bedoeling.
Nu had het ‘’monkey see, monkey do’’ gedrag zijn voordeel. Want elk truckje dat ik liet zien doen ze meteen na. Het is leuk om de kinderen zo enthousiast te zien met zulke simpele oefeningen.

‘s Middags met het busje gaat steeds beter. Sinds dinsdag ‘kennen’ we wat taxibestuurders. Toen wij dinsdag wat drinken wilden halen voordat we het busje ingingen kwam een taxibestuurder naar ons toe. ‘’St Francis bay right?’’ Ja! Hij vertelde ons dat we de straat uit moesten lopen en om de hoek moesten wachten. En daar kwam hij even later met een leeg taxibusje.

Zoals ik al vertelde rijden de busjes hier niet op vaste tijden. Er is een schema waarop staat wie op dat moment mag rijden en dus geld mag verdienen. De bestuurders wachten dus vaak net zo lang tot hun busje vol is en ze het meeste kunnen verdienen. Gevolg is wel dat we dus soms 2 uur moeten wachten. Tot dinsdag. Deze meneer moest naar een plek iets verder dan ons plekje om mensen op te halen. Hij mag daar alleen met een leeg busje heen rijden en niemand meenemen. Omdat wij en blijkbaar ook anderen met hem afspreken waar we moeten staan kan hij ons stiekem meenemen naar St Francis Bay. Dat scheelt ons heel lang wachten.

Woensdag hadden we weer grade 1 & 2. Met deze groepen gingen we het thema ‘gooien’ behandelen. In een kring een bal overgooien en overgeven, ze vinden het geweldig. Het was echt bloedheet vandaag en er de zon scheen recht boven ons. Na zo’n 20 min hadden we al allemaal kindjes met een mega bezweet hoofd. In plaats van een uur hebben we 30 min les gegeven. Voor ons was het stiekem ook wel wat te warm. Naarmate de middag kwam werd het gelukkig alweer wat aangenamer.

Donderdag hadden we weer grade 4 t/m 7 voor de tweede keer in de week. Omdat de busjes alleen ‘s ochtends regelmatig rijden zijn wij vaak al 7.45 op de basisschool aanwezig terwijl onze les om 9.00 begint. We liepen naar klas om de groep op te halen. Maar helaas, de juf had het al druk genoeg die dag en er was geen tijd voor gym. Okeeee, dan niet. Het kan hier allemaal. Gevolg was dat wij moesten wachten tot 10.30 voordat we les konden geven.

We hebben vandaag ook ontdekt dat we een huisdier hebben in ons materialen hok. Een muis. De eerste keer dat ik hem zag schrok ik, maar de muis schrok net zo hard en vloog weer weg.

Vrijdag is onze vrije dag en we konden uitslapen. Rond 11 uur merkten we op dat ons hele pleintje voor het huis vol met auto’s stond. Normaal staan daar hooguit 5 auto’s. We gingen even kijken wat er was en kwamen er achter dat er in ons zwembad een zwemwedstrijd gehouden werd door het St Francis College. Dit is een basisschool voor voornamelijk blanke kinderen.

Het was hartstikke gezellig en het zat vol met papa’s en mama’s, opa’s en oma’s.

Na 2 uur was het afgelopen en zijn we weer naar ons huisje gegaan.

‘s Avonds waren we uitgenodigd bij Fried en Marian. De kinderen en kleinkinderen uit Nederland waren er en we hebben met z’n allen heerlijk vlees gegeten van de braai (=BBQ)

Het was een hele gezellig avond en toen Fried met zijn zoon Pascal ons weer naar huis bracht besloten we met z’n allen nog een drankje te doen in Legends.Na een geslaagd avondje zijn we lekker op bed gegaan.

De dag erna hebben we uitgeslapen en verder niets gedaan.

Zondag besloten we een wandeling te maken naar Port St Francis. We kunnen dit vanaf ons huisje zien en het leek ons wel een leuke route.

Na een uur kwamen we aan in de haven. Omdat het zondag was was het erg rustig. We hebben even geluncht en zijn daarna weer terug gelopen. Dit keer vonden we een route die langs het water liep. Deze route duurde dan misschien wat langer maar was wel 10 x zo leuk als de grote weg. Halverwege sprong er ineens een hondje bij ons. Hij liep vrolijk vooruit en heeft uiteindelijk wel een half uur met ons meegelopen. De hond had een halsbandje met een telefoonnummer erop dus die ben ik maar gaan bellen. De vrouw kwam er later aan rijden en vertelde dat het hondje wel vaker wegloopt maar altijd weer terug komt. De vrouw bood ons aan het laatste stukje met haar mee te rijden naar ons huisje. Na 4 uur waren we weer terug in ons huisje. We hadden het warm en wilde even lekker afkoelen in de zee. Helaas was de zee steen en steen koud. Zo koud dat het pijn begon te doen. Gelukkig was het water van het zwembad een stuk warmer en hebben we nog wat baantjes getrokken.

We mogen gebruik maken van het internet bij Harcourts. Harcourts regelt hier de verhuur van de woning (ook die van ons) en Fried heeft gezorgd dat wij hierboven op een kantoortje mogen zitten. Ideaal dus !

Ondanks dat deze blog van afgelopen week was kan ik eindelijk zeggen dat het afstudeerplan van zowel Froucke’s als die mij goedgekeurd zijn ! We mogen dus afstuderen. Nu keihard werken aan ons onderzoek en project.

Liiefs,
Marianne

Johan

Hallo Marianne en Froucke,
Fijn te horen dat jullie daar zoveel goede dingen doen en dat de kinderen het leuk vinden. Dit moet jullie ook goed doen.
Wat is het mooi om te horen dat jullie afstudeerplan is goedgekeurd. Het eind van jullie studie aan de ALO is in zicht.
Geniet de komende maanden, jullie hebben het verdiend!

Tante franzi

Dag Marianne , heel fijn dat jullie afstudeerplan goedgekeurd is, maak er een goed eind van!!! Jullie zijn er nu 4 weken, wat maakt de meeste indruk van zuid-Afrika ? En wat mis je het meest van Nederland ?
Liefs tante franzi.

Anne-Karien

De opleiding zal het leuk vinden om te lezen dat je toch wat geleerd hebt.
Succes nog met alles!