Mijn avonturen in Zuid Afrika !

week 7, Surfen, Autodrama en vakantie

Week 7

23 maart t/m 31 maart 2015

Wat een week, wat een week.


Maandag hebben we eerst onze huurauto terug gebracht en zijn toen samen in de Jeep naar stage gegaan. We deden we Pionnenroof op het veld en in de Kooi was er voetbal of netball. De meiden hier doen vinden netball helemaal geweldig en de jongens kozen allemaal voetbal. Netball is een soort korfbal zoals ik het zie. Het spel is hier in ieder geval mega populair onder de meiden.

Toen wij hier kwamen in het huisje stond er nog een oude tv. We kwamen erachter dat deze niet meer helemaal goed werkte en Fried heeft een nieuwe tv voor ons geregeld. De auto tv stond nog altijd in ons huisje maar maandag avond werd deze opgehaald door Jane. Jane is de schoonmaakster van Fried en Marian. Jane woont in Sea Vista, de sloppenwijken bij ons om de hoek. Ze had wat mensen geregeld die haar met een auto konden brengen. De tv paste niet in die auto en dus boden wij aan om hem even met onze jeep naar haar huis te brengen. Stiekem vonden wij dat ook wel leuk want zo konden we weer even de wijk in. De wijk ingekomen stapte Jane uit de auto van de vrienden en liep ze naast onze auto mee door de wijk. Al snel liepen er allemaal kindjes om onze auto heen. Het was rond 17 uur en álle kindjes zijn dan buiten aan het spelen hier. De sloppenwijk ziet er uit als een grote camping, iedereen is buiten en iedereen is gezellig met elkaar. We horen ook wel eens dat het savonds ook super gezellig is in de wijken. Niet gezellig qua ‘daar gaan we ook eens heen’, maar gezellig voor de mensen die er wonen.
Jane woont in een klein huisje met betonnen muren. Er staan wat banken en verder hebben we niets gezien van het huisje. We hebben de tv gebracht en zijn toen door Jane en nog wat kinderen weer uitgezwaaid tot we uit het zicht waren.


Dinsdag was een kort dagje. Volgende week gaan we voor mijn project sportdagen organiseren voor de hele school. Dat geeft nogal wat voorbereidingen. Dinsdag ben ik alle klassen rondgegaan om de leraren te vragen of ze groepjes willen maken en de formulieren haal ik dan woensdag weer op. Altijd afwachten hier want het blijft Afrika. Opeens hoorden we gezang naast ons hokje. Wauw dat klonk wel heel erg mooi, een cd? Nee hoor, het waren een aantal meiden van de school die aan het zingen was voor een handen was project. Wauw wat kunnen ze hier super mooi zingen! We hebben even geluisterd en zijn toen naar huis gegaan.

Smiddags zijn we weer eens even naar het strand geweest om even lekker te bodyboarden in de golven.
Woensdag was Froucke ziek. Ik ben die dag alleen naar stage geweest. Grade 1+2 hadden die dagen gym en die kleintjes zijn toch wel erg leuk. Wel was het een enorme uitdaging. Deze kids verstaan nul engels en ik heb meteen de hele groep, wat betekend dat ik soms wel 58 kinderen heb om les te geven. Niet te moeilijk gaan doen dus. Ik hield het bij renoefeningen en daarna mochten ze hoelahoepen. Hoelahoepen is hier echt een groot succes. Het was vandaag weer mega mega warm, en zonder schaduw op het veld is het na een tijdje gewoon niet leuk meer. Ook die kinderen krijgen het warm en lopen met zweethoofdjes mij voorbij (ze dragen ook gewoon lange mouwen en soms truien over hun bloesje). Het handen wassen project was vandaag en ik besloot daar even bij te kijken. Het is een soort competitie waar ze veel geld, airco, computers of ander dingen kunnen winnen. Ze krijgen punten op presentatie, zang, dans en op hun poster. Speciaal hiervoor kwam Wateraffairs als jury. Ik was iets laat en toen ik binnen stapte zag ik dat meteen 3 kinderen van hun stoel werden gegooid voor mij. Ohw, uh, ja, dat hoeft nu ook weer niet, blijf maar lekker zitten. Achter in het lokaal was nog wel plek en daar ben ik gaan zitten. Wateraffairs hield een drama lange speech in het Xhosa gemixt met engels waardoor ik steeds maar een aantal woorden hoorden. Toen gingen de meisjes zingen, het was weer prachtig. De mensen van Wateraffairs hadden echt genoeg commentaar en dat lieten ze duidelijk merken (achteraf begreep ik dat het feedback was voor de ‘echte’ wedstrijd 26 mei in East Londen. Ze kwamen met allerlei voorbeelden hoe de meisjes hun presentatie geven en gaven duidelijk aan dat dit niet goed en mooi was. Pedagogisch kunnen die mensen nog een hoop leren heb ik wel gezien.

Toen kwamen de mensen van de keuken hier naar binnen. Ze brachten ‘echte’ coca cola en appelsap. Daarnaast kregen ze allemaal een stuk kip met een wit bolletje. Ik kan je vertellen dat is hier speciaal eten. Geen bedankje en niets. Ik keek er naar, maar het was verschrikkelijk om te zien wat ze allemaal krijgen omdat ze ‘hoger’ zijn. Mij werd ook iets aangeboden maar ik ga geen kip eten tussen die kinderen die misschien de hele dag niets meer krijgen. Ik heb vriendelijk bedankt. Het project duurde mega lang en tussendoor ben ik alle briefjes op gaan halen voor mijn project. Zoals je al verwacht, ik had nog niet alles binnen. Donderdag maar terug. Toen ik even later weer terug was om mijn tas op te halen en naar huis te gaan werd ik tegen gehouden. Ik moest met de mensen van wateraffairs op de foto. Een blanke, wauw. Toen ik daarna op wilde staan werd ik weer tegengehouden. Oke, dan wacht ik wel tot het afgelopen was. De kinderen gingen naar huis, ik kreeg nog een glaasje cola en ben toen naar Froucke gegaan. Die middag hebben we niet veel meer gedaan en savonds begon het toen te onweren. Zoals de meesten van jullie weten ben ik doodsbang voor onweer. Froucke daarin tegen vind het prachtig. Het onweer was nog ver en ik ben samen met Froucke op ons balkon gaan zitten om het onweer te bekijken en op de foto te krijgen. Na een tijdje zijn we lekker naar bed gegaan. Het onweer was helaas niet gestopt en de donders waren echt echt echt keihard en ze rommelden maar door. Om 1 uur werd het wat rustiger en kon ik lekker in slaap vallen.


Donderdag zijn we naar de school geweest om de laatste briefjes op te halen. Alleen het was echt noodweer die dag. Onweer en heel veel regen. Na even in de auto te hebben gewacht ben ik toch maar naar de lokalen gegaan. Ik stond tot mijn enkels in het water. Het is zielig om te zien, al het water loopt de wijken in en die huisjes zijn niet gebouwd voor al dat water. Na wat harde donderslagen en stromende regen hebben we de rest van de middag in ons huisje doorgebracht.

Vrijdags was het helaas weer regen. ’s Ochtends langs Harcourts want Froucke haar pakketje zou er dan eindelijk zijn. Dit was niet het geval, en in plaats daarvan lagen er twee brieven voor mij! De post duurt hier echt mega mega lang. Ik wacht nog steeds op veel brieven die al weken geleden verstuurd zijn. Zodra ik iets heb laat ik het diegene zeker even weten hoor;) Hierna zijn we nog even naar de school geweest om de groepsindeling op te hangen voor het project. Die middag zijn we even naar Jeffreysbay gereden om te kijken wat daar te beleven was. In de regen helaas niet heel veel. We zijn door gereden naar Cape St Francis om schelpen te zoeken. Daar aangekomen kwam de zon er ook weer een beetje door. We hebben super mooie schelpen gevonden en ik ben maar een verzameling in mijn vensterbank begonnen.
Savonds zijn we heerlijk uiteten geweest bij de Italiaan en daarna hebben we de avond afgesloten in Legends. We hebben weer nieuwe mensen ontmoet en een gezellige avond gehad.

Zaterdags wilden we gaan zandboarden. Dus op naar Jeffreysbay. Daar aangekomen bleek dat het zand niet goed was om te boarden, het was nog te nat van de regen. Nou dan willen we wel surfen! Ik had nog nooit gesurft en het leek me super tof. En dat was het , surfen is mega gaaf om te doen maar wel vermoeiend. Onze leraar vond dat we het goed deden en dat we snelle leerlingen waren (tja, sportopleiding;)). Ik heb zelfs even gestaan op mijn plank! Na bijna 2 uur begon ik toch wat last van mijn rug te krijgen en besloot ik om lekker op het strand te gaan zitten kijken naar Froucke. Froucke ging ook lekker met surfen en heeft nog een paar goede golven gepakt. Terug in St Francis hebben we nog even een rondje in de kano gedaan. De buurvrouw van Fried en Marian heeft een kano en die mochten we eigenlijk altijd wel pakken. Blijft toch een beetje raar, Fried en Marian zijn niet thuis en de buurvrouw ook niet, gevolg is dat we door de overburen toch wel worden aangekeken maar die hadden volgens mij ook wel snel door dat we bekenden waren van Fried en Marian.

Zondag uitgeslapen en wakker geworden met hoofdpijn. Ik heb de hele ochtend lekker rustig in bed gelegen en ben er rond 13.00 uur uit gegaan. We zijn naar de winkel geweest voor drinken. Morgen is de sportdag en we gaan bij 1 activiteit ook limonade uitdelen. Nou dat is nog een hele organisatie. Uit 5 Liter gaan ongeveer 24 bekertjes. Morgen en overmorgen hebben we in totaal zo’n 700 leerlingen die we drinken moeten geven. Dat betekend dat we 33 bottles van 5 liter water moesten halen en 13 flessen aanmaak. We werden nogal vreemd aangekeken door de meesten maar de cassiers kennen ons inmiddels wel. Op de parkeerplaats hebben we de limonade gemengd en in de auto gezet. ‘s Middags was een schoolmiddag en ben ik vooral bezig geweest met de voorbereidingen van het project.

Maandag en Dinsdag hadden we een sportdag voor grade 1 & 2 met een totaal van 400 kinderen.

Maandag gingen we vroeg naar de school voor de opening. Daar werd verteld over de sportdag en wij konden het veld gaan klaarzetten. We hadden 10 activiteiten en 10 x pauze. Voor elke activiteit en elk groepje hadden we 1 leerling van Grade 7. Waar docenten konden sprongen ze bij.

  • Balgooien

  • Touwtje springen

  • Water pingpong

  • Pion gooien

  • Netball

  • Doeltje schieten, voetbal

  • Sprinten

  • Hoelahoepen

  • Balletje hooghouden.

Voedingsspel.

Toen bijna alles stond ging ik naar de school om tafeltjes te halen en Froucke bleef op het veld bij de auto en de materialen. Wat toen gebeurde konden we allebei niet bedenken. Ik kom terug en zie Froucke staan. We zijn beroofd zegt ze, er is gewoon ingebroken in de auto. Wat was er nu gebeurd: Froucke stond nog geen 40 meter bij de auto vandaan de laatste dingetjes goed zetten. Opeens zeggen een paar jongens: Look, your car! En wat bleek, het raam was ingeslagen en de tas van Froucke was uit de auto. Wat een drama, alles zit daar in, haar paspoort, rijbewijs, bankpas, geld, telefoons, alles. De jongens herkende de man en we hebben de politie gebeld, of eigenlijk heeft de principal de politie gebeld. Hij heeft meer aanzien hier en de politie komt dan sneller. Ondertussen moesten we verder met de sportdag en heb ik in mijn ééntje de boel opgestart. Froucke kon af en toe bijspringen als de politie haar even niet nodig had. Toen de organisatie eenmaal stond ging het wel prima. Het doordraaien was soms nog wat lastig maar de kinderen genoten van de lessen.
De politie kende de man ook wel en na 1,5 uur kwam de politie terug mét Froucke haar tas. Paspoort, bankpasje etc zat er nog in. Helaas mist het geld uit de tas en mist Froucke haar NL telefoon. We hebben hier 2 telefoons en de ZA telefoon heeft ze wel terug gekregen. De politie verwacht dat ze de andere telefoon ook nog wel terug krijgt maar wij betwijfelen het. De man is half de auto ingekropen want haar tas lag onder het stuur en mijn schoenen onder de andere stoelen (die kwam ook ineens weer uit de tas).

Tja en toen zaten we met een kapot raam. Na de sportdag hebben we alles opgeruimd en de materialen vast in zakken gedaan voor de volgende dag.
Op naar een nieuw raam. Bij het eerste bedrijf konden ze het raam niet bestellen. Onze gele jeep is een oude auto en dit raam bestond niet meer, wel wilden ze even onze auto uitzuigen.

Voor problemen met de auto kunnen we hier Johan bellen. We zijn naar hem toe gereden en hij heeft na lang bellen een bedrijf gevonden die ons raam heeft. Voor nu hebben we een soort plexiglas in de deur. We wilden donderdag gaan rijden naar Drakensberg maar als we donderdag het glas niet binnen hebben rijden we vrijdag met het pelixglas die kant op.

Dinsdag was de sportdag voor grade 3 + 4. We hebben de vorige avond de organisatie wat aangepast. Nu hebben we iets grotere groepen en geen pauzes. Dat was toch wat verwarrend. De kinderen kregen nu bij activiteit 10 limonade. Al die kindjes hebben super veel dorst de hele dag en vragen ons ook vaak om wat water. Het was fijn dat we ze nu wat drinken konden geven.

De dinsdag verliep verder prima. Sportdag was geslaagd en wij gingen het veld weer opruimen
Deze dagen was het mega warm en we zijn weer goed verkleurd. Dinsdag middag begon dat officieel de paasvakantie voor ons. Ze hebben hier 2 weken vakantie en dus hebben wij ook even vrij. Smiddags kwamen we thuis en stond er een grote gasfles in ons huis. Ze gaan boven in Froucke haar kamer de balkon deur eruit halen en er een nieuwe inzetten. Wat we niet hadden verwacht is dat het gewoon in 1 dag klaar was. Zelfs hier in Afrika. We hebben nog even lekker gezwommen en savonds de film Avatar gekeken. Die kende ik nog niet maar gave film!

We zitten nu weer bij Harcourts om alles weer even op internet te updaten. Wat een avontuur weer met de auto zeg. We hebben gelukkig alles goed kunnen regelen en de man heeft een nacht in de cel gezeten hebben we gehoord. De case wordt onderzocht en misschien komt er nog wat uit

Het is alweer 1 april! Wat gaat het mega mega snel! Over een maandje komen mijn ouders hier langs.

Voor ik het weet ben ik weer thuis.

Wij gaan vrijdag richting Drakensberg, even een weekje vakantie!

Liefs,

Reacties

Reacties

sietske

Leave wat een verhalen. Vind het heel leuk om je zo te volgen.

Tante franzi

Dag Marianne, en weer heb ik genoten van de ups en downs van jullie in dat verre zuid-Afrika . Tot het volgende avontuur!!!!
Liefs tante franzi.
PS gisteren raasde een enorme storm door Nederland!

Anne-Karien

Wat een avonturen!!!
Organisatie van sportdag doen wij met tientallen ouders en leerkrachten. Wat een verschil he?

Geniet van een lekkere vakantie! Alhoewel het lijkt alsof je dat de hele tijd al hebt.

Frans van Dijk

wow Marianne, wat een verslag weer, geweldig....heerlijk om te lezen en wat bof je met Fried en Marianne. en komen Emma en Johan volgende maand al, wat vliegt de tijd...geniet de komende 2 weken van jouw paasvakantie in Zuid-Afrika.

Roelofke

Leuk om je verhalen te lezen Marianne, zo te zien heb je het nog goed naar de zin.Drakensberg is mooi, ben er 6 jaar geleden ook geweest.Geniet van je vakantie!

Geeske

Hoi Marianne, ben er vanavond eens even voor gaan zitten en heb je verhalen gelezen. Vind het geweldig leuk jullie belevenissen te lezen. Geniet van je tijd daar en blijf zulke boeiende verhalen schrijven.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!