Mijn avonturen in Zuid Afrika !

Week 10 Oudtshoorn!

Week 10

14 april t/m 20 april 2015

Dinsdag

Vandaag begon deel 2 van ons visum. We zijn 5 uur opgestaan en naar Port Elizabeth vertrokken (dit is nog wel bijna 2 uur rijden)

Daar aangekomen wilden we naar binnen gaan. Froucke mocht. Maar ik moest buiten blijven, ik had daar binnen niets te zoeken en had geen afspraakbrief. Soms… Er was nog een man die niet bij zijn vrouw en kind mocht zijn en samen zijn wij naar beneden gegaan van het gebouw. We mochten namelijk ons ook niet meer op de eerste verdieping vinden. Na meer dan een uur kwam Froucke weer naar buiten en konden we naar huis. Snel snel, want de stage start vandaag weer! We hebben het eerste uur gemist maar starten daarna vol goede moed aan de nieuwe groepen. We hebben weer estafette gedaan want dit is een groot succes onder de kinderen.

We hebben zin in de nieuwe stage ronde!

Woensdag hebben we weer estafette gedaan met de kinderen. En we zijn op de helft ! 65 dagen gehad en nog 64 te gaan. Wat een gek idee eigenlijk. Nu mogen we officieel aftellen. Al is het niet echt aftellen, we genieten hier nog gewoon heel erg.

Het weer wordt hier helaas wel minder de laatste weken.
En de stroom gaat er weer steeds vaker af. Dat doen ze hier omdat de stroom op een gegeven moment gewoon op is. Dan halen ze alles eraf voor een paar uur. Alles donker.

Donderdag was het dramatisch slecht weer. Regen, regen en regen, heel veel regen. We zijn naar de school gereden in de hoop dat het beter werd, maar helaas het werd alleen maar erger. We hebben de klassen verteld dat er geen gym was vanwege het weer en wij zijn maar een lange trainingsbroek gaan kopen. Tja helaas, het wordt hier nu toch echt winter.

We zijn smiddags even naar Harcourts gegaan om lekker met school bezig te gaan. Het regent en we kunnen weinig andere dingen doen nu.

Onze auto is vandaag ook gemaakt, en we hebben nu een mooi nieuw raam !

Vrijdag zijn we vertrokken naar Oudtshoorn voor 2 dagen.

We vertrokken rond 9 uur en reden via Route 62 naar Oudtshoorn. Wat is het hier toch mooi! Onderweg kwamen we langs de plekjes Haarlem en Avontuur. Dit gedeelte is erg Afrikaans gericht en heeft veel Afrikaanse plaatsnamen. Rond 11.30 kwamen we in Oudtshoorn aan waar we eerst naar Wild Ranch zijn gegaan. In dit park waren weer veel wilde dieren, en dit keer ook de Hippo gezien! Die hadden we nog niet gezien hier! In dit park zaten veel tamme dieren. Er was hier ook een luipaard, maar deze was mega tam waardoor we hem goed konden zien. De vorige was namelijk wild en liet zich niet vaak zien. Na een rondleiding gingen we door naar de Cango Caves. Dit zijn grotten die al miljoenen jaren oud zijn. Er werd ons thuis al aangeraden om de adventure tour te doen en dus namen we die! We kwamen in kleine gangen en moesten door ‘’schoorstenen’’ klimmen. Gelukkig waren deze tunnels niet lang en kwam je daarna weer in een grote kamer. Het lijkt enger dan dat het is;) De tour was tof en we hebben ons weer even uitgeleefd in het klimmen en klauteren.

Savonds hebben we bij een backpackers geslapen waar we weer de hele dorm voor onszelf hadden. Het is echt niet erg om een kamer te delen, maar een kamer voor je zelf is wel ideaal!

Van 20 tot 22.30 zou de stroom er af gaan. Rond 22 uur toen wij op bed lagen ging het licht weer aan en was de stroom er weer op. Het blijft een rare happening.

Zaterdag hebben we lekker uitgeslapen (niemand die ons stoort) en zijn we vertrokken naar een Struisvogel park! Want we hadden een doel voor de dag: Struisvogel rijden! We hebben een hele tour gehad op de boerderij, van de bevruchting van het ei, tot het maken van souvenirs van de veren. Het zijn bijzondere beesten. En er waren chicks van 6 dagen oud! Deze mochten we vasthouden, hun vacht lijkt nog helemaal niet op die van een struisvogel.

Na de boerderij werden we meegenomen op een ezelkar naar andere struisvogels. Hier mochten we op een ei gaan staan. Een ei kan namelijk een gewicht houden van 120 kilo!. Nog een grappig feitje, je kan pas na 2 weken zien of een ei bevrucht is of niet. Dit doen ze met speciale boxen en lampen.

Je mocht op de struisvogel zitten voor een foto. Wij wilden rijden! We waren de enige van de groep die dat wilden en het mocht. Wauw wat was dat een grappige ervaring. Je houdt je vast aan de vleugels, klemt je vast met je voeten en leunt naar achteren. Die beesten rennen als een gek rond! Na het rijden hebben we nog een wedstrijdje gezien. Bij een race zijn geen regels omdat de struisvogels niet te sturen of te trainen zijn.

Na de boerderij waren we opzoek naar een hotspring die aangegeven stond op onze kaart. Het was een hele mooie route, maar de hot spring stelde helaas niets voor. Dan maar door naar een ander plaatsje wat stond aangegeven. FRIESLAND!. Het was even zoeken, maar we hebben het gevonden. Dit plaatsje heet hier dus gewoon echt Friesland. Na wat foto’s zijn we doorgereden naar huis. Wauw wat was dat een mooie route door de bergen naar George. Rond 18.30 waren we weer thuis en zijn we heerlijk uiteten geweest bij de Barron. Hmmm, ze hebben daar heerlijk vlees. We konden het lang niet allemaal op maar gelukkig doen ze hier aan doggy bags.

Die zondag zijn we bezig geweest met school. De zon begint eindelijk ook weer te schijnen en er komen weer wat aangenamere temperaturen. Tussen de verslagen door heb ik ook nog even kunnen facetimen met Dirk. Een rondleiding gekregen door ‘’ons’’ nieuwe huis. Wat zal het gek zijn als ik straks gewoon weer in Nederland ben. En ja! Ik vertrek uit Friesland om in Eindhoven te gaan wonen. Dat is helemaal een gek idee.

Ook vandaag (maandag) zijn we weer bezig met school. Dit keer op het kantoor bij Harcourts. Het is gelukkig nog steeds mooi weer en we hopen dat dit een beetje blijft aanhouden. Morgen weer een nieuwe lesweek voor de kinderen. Die ga ik straks ook wel missen hoor.

Nog 4 weken lesgeven en daarna gaan we reizen. Over 2 weken zijn mijn ouders hier. Jeetje wat gaat de tijd allemaal snel!

Liefs,

Frans van Dijk

Zo Marianne, wat een belevenissen en dan te weten dat je nog maar of moet ik zeggen "al" de helft erop hebt zitten, wat gaat het snel hè.. Het valt me op dat het zo relaxed gaat tussen jouw en Frouke, hartstikke fijn dat het zo fijn gaat tussen jullie twee-en.. Veel plezier komende weken, ook met je vader en moeder..groetjes ook aan Frouke.
Frans

Opa en Oma Osinga

Wat een prachtig verhaal dat je er van hebt gemaakt.
Veel van deze belevenissen herkennen wij ook wel.
Op de struisvogel was mooi hé.
en op het ei staan en nog veel andere dingen die je daar kunt zien. Oudshoorn is een heel mooie plaats met heel veel bloemen in bepaalde jaar getijden.
Wij zijn hier twee dagen geweest om de omgeving goed te verkennen. Wat zien jullie veel van Z.Afrika.
Maar het nieuwe huis trekt straks wel en natuurlijk Dirk die je met open armen zal ontvangen. Tot ziens en veel geluk voor jullie allebei groetje pake en beppe

Marian ten Hulscher

Wat een prachtig verslag heb je weer gemaakt. Zittend in de tuin met de zon in mijn gezicht droom ik ook even een beetje weg dat ik in Afrika ben. Helaas! Hier nu prachtig lenteweer. Groetjes van ons.

Tante franzi

Dag Marianne , vandaag heb ik de grote "Bosatlas" erop nageslagen om met mijn vinger jullie route te volgen. De topografie van zuid-Afrika krijg ik zo helder in beeld. Wat een reis maken jullie. Mooi hoor!!
Liefs tante franzi.

yteke brouwer

jullie zijn in een andere wereld! wat een avonturen!
geniet ervan!
oan't sjen,yteke.