Mijn avonturen in Zuid Afrika !

De laatste weken in St Francis

12 mei t/m 22 mei 2015

Even een tijdje niets van me laten horen. Druk bezig geweest met afronden stage en vooral met school.

De laatste les op de stage mochten de leerlingen kiezen tussen Voetbal en Netball. Dit verdeeld zich al snel in jongens en meiden.
Van grade 7 kregen we alleen de jongens mee. De meiden hadden namelijk seksuele voorlichting. Ze vonden het wel eens tijd worden want twee meiden van onze school zijn op dit moment zwanger. De laatste lessen zijn gegeven. Gek idee hoor.

Vrijdag kregen we een afscheidsfeestje / lunch van de docenten. In een lokaal kregen we eerlijk kip en kleine sandwich broodjes. De directeur en een docent hadden ook nog een afscheidswoordje voor ons. Het is fijn om te horen dat ze het fijn vonden om ons hier te hebben en dat ze ons zullen missen.

Vorige week kwamen we er ook achter dat de Rambling Rose dicht is. De Rambling is het lunchrestaurant waar wij de afgelopen weken vaak zaten voor de wifi. 25 mei gaan ze weer open. Dat is even balen, maar gelukkig doet hun wifi het nog gewoon. We zijn er maar gewoon gaan zitten. We kunnen de wifi namelijk goed gebruiken. We hebben daar afgelopen 2 weken vaak gezeten en soms tot 18.00 uur. Uploaden van filmpjes is tot op de dag van vandaag nog niet gelukt bij mij helaas. Wat een drama

Zaterdag wilde we gaan surfen maar aangekomen in Jeffreysbay waren de golven aardig hoog. We besloten zondag terug te komen.

Zondagochtend zijn we hier eerst naar de kerk geweest. Een Xhosa kerk. De hele dienst was in het Xhosa en we verstonden er dus helemaal niets van. Het was mega rustig, de dienst zou beginnen om 10 uur. Maar Afrika zou afrika niet zijn als we pas 10.30 langzaam aan begonnen. Mensen komen hier ook om 11.00 nog rustig binnen wandelen.. Wij mochten ook nog even een woordje doen. We hebben verteld wat we hier deden en dat we het land prachtig vinden. De man keek ons aan, ja we zijn klaar. Ik denk dat hij nog wat bemoedigende woorden had verwacht maar helaas.

Na de kerk zijn we doorgereden naar Jeffreysbay. Even weer 2 uur surfen. De man van de surfshop heeft ons echt mega veel korting gegeven. Voor 50Rand hebben we 2 uur een surfplan en wetsuit gekregen. De golven waren nog steeds wat hoog maar bij mij ging het in ieder geval beter dan de eerste keer. En ja ik heb zelfs nog een aantal keer (lang) gestaan.

Maandagmorgen zijn we eerst naar de Spar in Humansdorp gereden. We hadden namelijk 40 rozen besteld. Maar je raad het al. Ze hadden gebeld, maar de persoon die de bloemen elke dag levert kon geen rozen vinden. Maar in Jeffreysbay was een bloemenwinkel. Wij naar Jeffreysbay. En inderdaad daar waren wel rozen gelukkig. ’s Middags hebben we gedanst met de hele school. De muziekinstallatie bleek het toch niet te doen en dus gingen wij met een docent op pad om een nieuwe dvd speler te halen. Dat bleek nog niet zo makkelijk te gaan. We konden voor 1300 Rand wel een nieuwe kopen maar dat vonden wij net wat te veel geld. Wij wilden hem wel lenen voor 3 uur voor 300 Rand. Na wat heen en weer bieden kwamen we uit op 350 Rand. Prima. De man is meegegaan naar de school en heeft daar 3 uur gezeten, prima.
Een docent had een dansbattle geregeld. Nou echt, die kinderen kunnen dansen! Wauw. Voor de hele school staan ze gewoon te dansen, geen schaamte, heerlijk. En hier kunnen wij echt nog wel iets van leren in Nederland. Één meisje kon het ook gewoon echt goed. Pokerface op en dansen. Uiteindelijk was ze nog over met 2 jongens. Nou , die heeft ze even van het plein af gedanst. Hoe ze dat deed, geweldig.
Weer een poging tot uploaden gedaan, dit keer bij de school. Bij de school ? hoor ik u denken Jazeker, bij de school. Daar is namelijk wifi. Wifi? Jazeker, daar zijn we de laatste dag achter gekomen. Haha

We waren er tot een uur of 16.30. De principal is hier altijd tot 18 uur. We hebben even met hem gepraat over het schoolsysteem. De invloed van de overheid en hoe het in Nederland het er aan toe gaat. Het is allemaal maar verschillend hoor met Nederland

Dinsdag moesten we nog even langskomen om doei te zeggen tegen de principal. Hij heeft ons zijn kerk laten zien die hij aan het verbouwen is. Mooi om te zien hoe mensen hier mee bezig zijn. Daarna hebben we nog even een sportles gedaan met de allerkleinste, met grade R. Deze zitten in de kerk naast de school omdat er geen plek meer is in de school. Gelukkig worden er nieuwe gebouwen bij gebouwd (zijn ze nu al bijna 2 jaar mee bezig). We hebben elke docent een roos gegeven en zijn elke klas langs geweest om afscheid te nemen. Wauw toch echt het einde nu.

Nou niet helemaal. Dinsdag avond kregen we te horen dat we onze onderzoekspresentatie ook bij de opdrachtgever mogen houden. In ons geval in Zuid Afrika.
Woensdag hebben we nog de hele dag bij de (dichte) Rambling Rose gezeten om aan school te werken (jaja we zijn echt goed bezig) en donderdag hebben we ons onderzoek gepresenteerd voor een aantal docenten en de onderdirecteur van de school.

De laatste dagen hier in St Francis. Mijn projectverslag en onderzoek heb ik helemaal af kunnen krijgen. Ik heb het nu opgestuurd voor feedback. Nog één dagje aan werken tijdens het reizen en dan kan ik er niets meer aan doen. Het zou toch een mooie stunt zijn als ik afstudeer in juni.

Wij zijn gisteravond als laatste avond nog uit eten geweest bij de Christy Catch. Het restaurant waar we ook onze eerste avond heen zijn geweest.
En daar hadden we Michael als serveerder. Micheal leerde we kennen hier in de kroeg maar werkte tot vorig week nog bij de Barron, het burgerrestaurant hier.

Gek hoor dat we gewoon weg gaan. Nu ik dit post is het zaterdagochtend, hebben we onze spullen gepakt en zetten we onze blog online.

Ik heb geen idee wanneer ik weer tijd en mogelijkheid om een nieuwe blog te plaatsen maar dat komt vanzelf.

Wij vertreken met onze mooie Gele Jeep!
Ik ga genieten van mijn vakantie ! Nog meer zien van dit mooie land.

Frans

...eindelijk vakantie -:). -:) hahah maar geniet van jullie laatste weken in Afrika met jullie prachtige jeep, wat een belevenissen, geweldig...en ja afstuderen in juni zou helemaal te gek zijn, een bonus, toch? Heel veel plezier en ja hoor we missen je echt, maar gelukkig gaan we je de komende maand alweer zien.....

Yolanda

Lieve Marianne en Frouckje,
De stage zit er weer op , wat ging het snel. Ik wens jullie een hele fijne en mooie vakantie. Heel veel plezier. Marianne wie weet tot gauw ziens.

Durk heit van...

Beetje laat lees ik dit nog Marianne, wist natuurlijk al veel via de geweldige uitvinding watsapp. Mooie verhalen , we gaan ze missen. Jij nog een fijne afsluit week en dan is de southafrican roadtrip verleden tijd, prachtige ervaring. Nu hopen op een goede afstudering. Hoop het voor je. Zie je gauw